Tek Kelimelik Sözlük -bir kitap okundu-

Merhaba blogcum;

Bugün çok sevdiğim bir yazarla geldim. Ali Ural.

Bu okuduğum beşinci kitabı kendisinin. Deneme okumayı bana sevdiren kişi de denebilir. Gerçi gene severdim de çok okumazdım şimdi düzenli olarak okuyorum ve seçimlerimde denemeyi ön sıralara çıkardım sayesinde.

Bu kitabında da her denemede bir sözcük ele alınıyor. Kamus (büyük sözlük) açılıyor, bu sözcüğün kökenine kadar iniliyor. Bu sözcüğe binaen söylenmiş sözler, anektodlar paylaşılıyor.

Öyle akıp gitmiyor kitap. En azından benim için öyle oldu. Ağır ağır içine alıyor insanı. Her deneme bir titreşim bırakıyor beynimde. Zaman zaman gözlerim doluyor, dudaklarım titriyor. Kitap okurken bu hazzı yakalamak her zaman mümkün olmuyor benim için bunu Ali Ural başarıyor her seferinde bu yüzden de seviyorum onu okumayı.

Gelelim bir kaç alııntıya.Okurken ilk sayfalarda alt çizme eylemini gerçekleştirmemişim. Sonlara doğru da her yeri çizmek istercesine kitabı harap etmişim. Isınana kadar ve ısındıktan sonra sürecim.

"Güzellikte "göz" var.Gözün camı buzlanmışsa baharı beklemek gerekiyor,gözün camı kırılmışsa ustayı."

""Güzel 'göz' den geliyor!" Fosforlu kaleminle işaretle sonra:Göz+el > Gözel >Güzel."

"Güzeli gözle ilintili kılan Türkçe ne güzel!"

"Sokrates'e soruyorlar: "Niçin kederlenmiyorsun?" Gülümsüyor felsefe: "Çünkü kaybettiğimde beni kederlendirecek şeyler edinmiyorum.""

"Hüzün: "Sonu üzüntüye varan dünyevi istekler.""

"Kalbin zekatı hüzündür."

"Nehrin kenarında olduğunu sanıyorsun ama kenarı yok nehrin."Çıkarın kağıtları!" denmesini bekliyorsun  ama kağıttan bir gemidesin. Dürbününle karayı arıyorsun ama  bir gözün "Yakın" da diğer gözün "Uzak"ta yalpalıyor. Cevherinle ilgili bir fikrin olmadığı için ateşten kaçıyorsun.Oysa kıymetli madenler kendilerini nasıl da atıyorlar alevlerin kucağına.Saflıklarını ispat edebilmek için nasıl da eriyorlar!"

"Bir kez büyük görmesin insan kendini, ne insanı , ne Tanrı'yı tanır."

"Bilgisizliğin korkusundan, korkunun bilgisine ayak bastığında , tuzlu suyla kavrulmuş dudaklarına kim dokunduracak maşrapasını?"

"Korkmak:Ko-rı-mak(korumak)>korı-k-mak>"ı"nın düşmesiyle> korkmak oluyor.Her yiğidin kalbinde bir aslan yatarmış.Bakın "Korkma" nın kalbinde "Koruma" yatıyor.Korkuyla korunuyor demek ki insan.Bir korkuya ihtiyaç var demek, kurtulmak için korkulardan."

"İnsan bakmıyor da kendi rengine, kargalara lanet masalları uyduruyor."

""Okumak"ın "Okımak/Çağırmak"tan geldiğini bildiriyor kamuslar. "Çağırmak" fakat neyi!Harfleri ayakta tutan bir harfe ihtiyaç var."



"Nefsini bilene övgü zarar vermez." Süfyan b. Uyeyne

"En kötü düşmanlar övenlerdir!" Tacitus

"Çünkü ne ayırırsa sevdiğinden insanı asıl sevdiği odur."

"...Bir kere bile görmedin, hayalini zorlama! Gözünün erişemediğine nasıl erişsin düşlerin!Rüyalar ki ancak gözün tattığını çoğaltır.Rüyalar ki hoşnut eder gözün hoşnut edemediğini. Sen bölünmüş bir rüyasın. Kendini ikiye böldün sırf bir parçan affetsin diye diğer parçanı.Hoşnut etsin sıyırsın gam denizinden."






"İşin sırrı örtmekte başkalarının ayıbını.Zira örten, örtülüyor semadan."

"Halbuki ne kadar uzak insan insana!"

"Bilginin iki kanadı vardır, şüpheninse tek.Zan noksandır uçamaz." Mevlana

"Kim tevazu gösterse Allah yüceltir onu." Hadis

"Tevazu hiç kimsenin  ne dinde ne dünya hususunda sana ihtiyacı olmadığını bilmendir." Hamdun el-Kassar

"Tövbe dönüş demektir evlat."Tâbe" fiilinden gelir."Tevbe yâ Rabbi hata râhına gittiklerime/Bilip ettiklerime bilmeyip ettiklerime.""

"Kalabalıklar zeytincinin küreğinden  kese kağıdına dökülen kara zeytinler gibiakıyor hanelerine."

"Gece yalnızların kömürüdür. Hem ısınırlar onunla hem yazarlar."

"Yalnızlığın ozanı Rilke, alıp keskiyi eline, son pürüzü sıyırdı:
"Rodin ün kazanmadan önce yapayalnızdı, ulaştığı ün ise onu daha da yalnızlaştırdı.Çünkü ün dedikleri de alt tarafı yeni bir ad çevresindeki yanlış anlaşılmaların toplamıdır."
"


Ve bu kadar gönül isterdi ki bir sürü anektod, bir sürü alıntı daha yazayım. Ne benim hevesim yeter yazmaya, ne sizin okumaya takatiniz.

O yüzden tadında bıraktığımı umarak burada bitiriyorum.

Sevgiyle kalıın...



Yorumlar

  1. Hiç Ali Ural okumamıştım ama bu yazıyı okuduktan sonra listeye ekledim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle güzel bir şeye vesile oldumsa ne mutlu bana. Posta Kutusundaki Mızıka'yı da çok severim ben yine Ali Ural'ın. Sevdiğim insanlara hediye etmişliğim çoktur. Umarım seversin :)
      Not: Sevdiğim şeyleri sevdiğim insanların sevmesini çok istiyorum ve bu beni çok mutlu ediyor çoşuyorum öyle :D

      Sil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar