Palto-Hepimiz Gogol'ün Palto'sundan mı çıktık?


 Merhaba blogcum;

Bugün yine bir kitapla geldim.

Bu kez bir uzun öykü.  Gogol'ün meşhur Palto'su.

Ben Gogol'ü Ölü Canlar*'la tanıdım. Ama inanın öyle sevemedim öyle sevemedim ki Ölü Canlar'ı okuyan birini gördüğümde, onları da okumaktan soğuttum. Evet böyle de kötü huylarım var maalesef.

Sonrasında Dostyevski'nin "Hepimiz Gogol'ün paltosundan çıktık" sözü çalındı bir yerden kulağıma. Bir yerden mi okudum, nasıl oldu bilmiyorum Palto aklıma düştü. Algıda seçicilik mi dersiniz yoksa tesadüf mü bilmem ama bir kaç yerde daha karşıma çıktı. Alıntılara baktım. İncelemelere göz attım. Bu kitabı okumalıyım düşüncesi iyice yer etti.

Sabah ne oldu bilmiyorum birden aklıma düştü. Kütüphaneye gidecektim siteden bakayım var mıymış dedim. Baktım rafta oh benden mutlusu yok. Gittim biri ters koymuş bu yavrucağı. Hemen aldım. Küçücük bir şey zaten kuş kadar. Dedim ben bunu burada bitireyim ters koyanın da niyeti varsa gelir alır.

Böylece oturdum bitirdim. Ama tekrar tekrar okunası bir eser bence. Çook beğendim.

Kitap Akakiy Akakiyeviç adında bir memurun hikayesini anlatıyor.

Eser küçük adam portresini resmetmekte o kadar başarılı ki Dostoyevski gerçeklik akımını bu eser aracılığıyla Gogol'e dayandırmış.Bir vay bee nidası konduruyorum hemen.

Zamanımızın silik kişiliği dediğimiz karakterlerden biri Akakiy Akakiyeviç. Sıradan,tek işi yazıları temize çekmek ve bu rutininin başkalaşması bile onu bocalatabiliyor. İşinden alıkoymadıkça arkadaşlarının zorbalıklarına katlanıyor. Eğer ki yazıları temize çekmesine mani olacak bir şey yapıyorlarsa:

"Bırakın beni!Neden bana böyle eziyet ediyorsunuz?" diyor.

Cevap yok. Yalnızca gülüşmeler.

Palto, Akakiy Akakiyeviç'in paltosu. Sabahlığı da denilebilir ya da yıpranmış yama tutmaz bir palto.

Bir diğer palto, günlerce hangi kumaşla yapılacağı tasarlanmış her kuruşu bir vazgeçişten sağlanmış bir palto.

Ön yazıda Gogol'ün bir memurun hikayesinden esinlendiği söyleniyor. Senelerce ava çıkmak isteyen bir memur tüfek almak için para biriktiriyor, yemesinden içmesinden kısıyor ve sonunda bir tüfek alabiliyor. Ancak tam tüfeği elinde sandala binecekken tüfek elinden suya düşüyor ve kayboluyor. Bunun üzerine memur çok üzülüyor, yataklara düşüyor. Bu üzüntüsü arkadaşları kendi aralarında toplaşıp ona bir tüfek alınca ancak yatışıyor.O arkadaş ortamında herkes bu memurla alay ediyor. Gogol ise gülemiyor. Bu küçük anektod içinde öyle yer ediyor ki sekiz yıl sonrasında bu uzun öyküyü kaleme alıyor.

Sadece Dostoyevski ve o akımın takipçileri değil biz sıradan insanlar da Palto'dan çıkmış gibiyiz. Kim bilir Dostoyevski belki de iki anlamı da kastetmişti şu meşhur cümlesiyle.

Sisteme yapılan eleştriler. Mühim kişiye ulaşmak için çekilen ızdıraplar. Tam da şimdiyi işaret eder nitelikte. Sıradan insanın derdi aynı. Mühim insansa ulaşılmazı oynamakta ısrarcı.

Herkes amirini taklit ediyor, herkes amir olmak istiyor.

Hiyerarşinin insanlığımızın üstünde yer almaması dileğiyle...

Kitapla kalın...

*:Gogol'ü Ölü Canlar'da anlamayışım, hicvi anlamayışım, Gogol'ün hayatını biraz olsun bilmeyişimden kaynaklıymış meğer.En yakın zamanda tekrar deneyeceğim.

**: Gogol'e dair azıcık daha bilgi edineyim isteyenlere:
http://www.edebiyathaber.net/emrah-polattan-gogolun-olu-canlar-adli-romani-uzerine-bir-yazi/

Yorumlar

  1. Merhaba ;

    Bloğunuzu ilgi ile takip ediyorum. Çok faydalı içerikler paylaşıyorsunuz. Bloğunuz'dan para kazanmak için %50 Komisyon ile İnstaKitap Setine Satış Ortağı Olabileceğinizi Biliyor Musunuz ? https://goo.gl/iLiflK

    İnstakitap İnstagram üzerinden para kazanmanın kitabı para kazanmanın tüm metotları, butik açmak, satış yapmak, takipçi artırmak, 4 ayrı kazanç metodu.
    Herkese hitap eden yöntemler, sürekli güncellenen tedarikçiler, hepsi 3'lü kitap setinde. Sitemize gelen 100 ziyaretçiden 1'i sipariş veriyor.

    Sizi de satış ortaklarımız arasında görmekten memnuniyet duyarız.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlginiz ve nazik teklifiniz için teşekkür ederim. Ancak böyle bir şey düşünmüyorum.

      Sevgiyle kalın...

      Sil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar