Bir Kitap- Sissoylu Son İmparatorluk- Brandon Sanderson

 


Sevgili blogcum,

Sana güzel bir kitapla geldim. Brandon Sanderson senden uzak kaldığım zamanda tanıştığım bir yazar.
Kendisinin toplamda bu kitapla beraber dokuz kitabını okumuş bulunmaktayım.

Peki neden? Çünkü bu yazar içinizi kıpır kıpır edecek kadar zekaya ve bir edebiyat severi kızdırmayacak kadar edebiyata sahip. 

Kendisiyle Alcatraz Kötü Kütüphanecilere Karşı serisi ile tanıştım. Beş kitaplık çocuk-genç kategorisinde bir seriydi. Bence bu seriyi bütün yetişkinler okumalı. Bir kere aşırı eğlenceli bir dili var. Yazarın sizinle konuşması, karakterlerin nevi şahsına münhasırlığı, konunun orjinalliği ve daha bir sürü övülecek yanı var. Şiddetle tavsiye olunur. 

Sonrasında Lejyon serisini okudum. Üç kitaplık gizem çözme temalı bir seriydi. Burada ana karakterin bir sürü kişiliği var ve kitap bu karakterler üzerinden yürüyor. Sherlock Holmes'e çözdüğü gizemler açısından benziyor. Bir adamın yalnız dehasıyla değil de bir sürü karakteriyle gizemleri çözdüğü bir kurgu olarak tarif edebiliriz. Gerçi yine dehası oluyor ama parçalara ayrılmış. Sonuçta yine o zihnin ürettiği halüsinasyonları kullanarak çözüyor. Epey etkileyici bir seridir. Severim.

Gelelim sadede. Yani asıl konuya Sissoylu'ya. Sissoylu altı kitaptan oluşan bir seri. Temelde metalleri kullanarak bir takım becerileri olan bir grup insan var. Allomantik güç veya allomansi bu metalleri yutup yakabilme yeteneği. Evet küçük parçalar halinde metalleri yutup onlara içsel bir güçle uzanıp yakıyorlar. Bu soydan soya aktarılan bir yetenek. Eğer bir kişi tek bir metali yakabiliyorsa o siskan oluyor. Eğer birden fazlasını yakabiliyorsa -ki bu diğer metalleri de yakabildiği anlamına geliyor- sissoylu oluyor. Sissoylular asillerden çıkıyor. Asillerin gayri meşru ilişkileri varsa da skaa denilen en aşağı tür olan insanların arasında da sissoylular olabiliyor. 

Sissoylular veya siskanlar metalleri itip çekerek hareket edebiliyor(ettirebiliyor), duyguları itip çekerek insanlara müdahale edebiliyor ya da normalden çok daha güçlü olabiliyorlar. Atiyum ise bambaşka. Atiyum yakılınca yaşanan anın birkaç adım sonrası yani gelecek gölgeler halinde görünüyor. Bu da iki sissoylu dövüşürken birinin  avantajlı olmasını sağlıyor. Fakat atiyum pahalı bir şey olduğu için eser miktarda bulunuyor.

Bir de sorgucular var. Sorgucular allomantik güçleri hat safhada olan kişiler. Gözleri kazık şeklinde öne doğru uzanan korkunç yaratıklar.  Sorgucular da sissoylu yeteneklerine ve muhtemelen daha da fazlasına sahipler.

Lord Hükümdar diye bir yüce yaratık var. Bu yaratık asırlardır hüküm sürmekte. Zifir diye bir başka yaratığı yendiği söyleniyor. Son İmparaotluk'un imparatoru bu kişi. Atiyum metali ise bu imparatorluğun maddi imkanlarını sağladığı metal ya da şey, her neyse.

İmparatorluk bir hiyerarşi üzerine kurulmuş. Burada skaa denilen kişiler en aşağı tabaka. Fabrikada, tarlada ve hoş olmayan bilumum işte çalışan kişiler. Asiller ise asil olsalar da daha çok orta tabaka gibi. Üst düzey imkana sahip orta tabaka denilebilir. Onları izleyen gözler olarak obligatörler var. Son olarak obligatörlerin üstü veya rakibi olarak bilinen sorgucular bu hiyerarşik düzenin üst tabakasındalar.

Hatshin Firarisi olarak bilinen Kelsier adında bir skaa yıllardır sonuç vermeyen skaa ayaklanmasına önder olmaya karar veriyor. Sonrasında kendine bir ekip kuruyor. İmparatorluğu yıkmak için bu çete çalışmalara başlıyor.

Biliyorum bir sürü terim ve anlaşılamayacak kelime var. Kitabın terminolojisi normal dilden biraz farklı. Yine de kitap konusuyla, karakterleriyle kendini okutuyor. Zaten bir süre sonra alışıyorsunuz.

Altını çizdiklerim:

""Yaptığımız her hareketin sonuçları vardır Vin," dedi Kelsier "Ben gördüm ki hem Allomansi'de, hem de hayatta, hareketlerin sonuçlarını en iyi şekilde değerlendirebilen kişi başarılı oluyor.""

"Doğru inanç iyi bir perçinleme gibidir, diye düşünüyorum ben. Eğer üstünüze iyi uyuyorsa, sizi sıcak tutar ve korur. Ancak tam oturmayanı boğucu olabilir."

""Eğer size bir Allomenser olmadığımı söyleseydim ne düşünürdünüz" diye sordu Sazed.
"Yalan söylediğini düşünürdüm." dedi Vin.
"Peki, benim hiç yalan söyleediğimi gördünüz mü?"
"En iyi yalancılar çoğu zaman doğruyu söyleyenlerdir.""

"Eğer kalay yakmada iyi olmak istiyorsan, dikkati dağıtacak şeylerle başa çıkmayı öğren, diye düşündü Vin elinden geldiği kadar tercüme ederek. İş neyi gördüğünde değil, neyi görmezden gelebildiğinde."

Keyifli okumalar.


Yorumlar

  1. Bu yazarın kitaplarını merak ediyordum, henüz okumadım. Kitabın konusu da ilgi çekici görünüyor, teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim en sevdiğim yazarlardan biri oldu kendisi. Keyifli okumalar :))

      Sil
  2. Yazarı da kitabı da bilmiyordum, konusu ilgimi çekti:))) Çok ayrtıntılı ve güzel anlatmışsın:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Sevdiğim için biraz coşmuşumdur :))

      Sil
  3. Yazarın kitaplarını çok merak ediyorum ama okumak için fırsatım olmadı henüz. Bir gün okurum umarım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım.Okursanız muhakkak beklerim sevdiğim şeyler hakkında konuşmayı çok severim :)

      Sil
  4. Zaman Çarkı serisinin ikinci yazarı olarak tanımıştım Sanderson'u ne zamandır aklımda kitaplarını okumak bu yazı iyi oldu. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında yazara ilk aşina oluşum Zaman Çarkı yla olmuştu benim de. Serinin uzunluğu gözümü korkutmuştu hep. Sonra kütüphanede Alcatraz ları görünce aklıma yazdım ve çorap söküğü gibi geldi devamı. Belki bir gün Zaman Çarkı nı da okurum kim bilir :) Yazının işinize yaramasına sevindim.:)

      Sil
  5. Kerem (oğlum) sanırım bütün kitaplarını okudu, hatta onun ipadi şu anda bende ve ben de arada sırada kitapları görüyor ve niyet ediyorum çünkü o da sevmiş ve bana okumamı salık vermişti, evet iki kişiden önerilen kitap okunulası :) teşekkürler paylaşım için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eylem Abla cım demek oğlun da senin gibi iyi bir okur. Ne güzel. Üstelik zevkli bir genç maşallah. :))) Sanderson'a yaklaşım ivmeni hızlandırdıysam ne mutlu bana :)

      Sil
  6. Bilmediğim bir yazar, kitabın konusu ilgi çekici görünüyor, listeme ekledim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel, sıra gelirse sohbete de beklerim :))

      Sil
  7. Gerçekte böyle bir şey var mı peki acaba? Sissoylu olma veya allomani yani?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanmıyorum böyle bir durum olacağını. Olsaydı fark ederdik çünkü öyle fark edilemez yetenekler değil söz edilenler. Mesela lehim yakmak insanı insan üstü güçlü yapıyor. :)

      Sil
  8. hiç duymadım bu yazarı, bir sürü de kitabı varmış

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eveeet bir sürü bir sürü. Zaman Çarkı serisine sonrasında devam eden yazar da yine Brandon Sanderson dır. :)

      Sil
  9. tamam okuycam, hangi kitabından başlayım?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben açık ara farkla Alcatraz hayranıyım. O yüzden benim okuduğum sırayla okumanı öneriyorum. :)

      Sil
    2. yani önce alcatraz kötü kütüphanecilere karşı 1 i alıcam demi :)

      Sil
    3. Evet evet aynen alcatraz kötü kütüphanecilere karsi ilk kitap. Telefondan oteki hesabimdan giremedim de bundan yaziyorum
      imza: birgaripseyma😅😅

      Sil
  10. En iyi yalancılar çoğu zaman doğruyu söyleyenlerdir. Bu cümle çok iyimiş :)

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar